• John Berg

Hva vi har lært på 3 år med Prohousing

Våren 2017 fikk jeg en telefon – med en solid utfordring: «Den forretningsplanen du laget til oss for noen uker siden, kan du komme tilbake hit og dra det i gang den ideen - som prosjektleder»?


Fire uker tidligere hadde jeg laget tre alternative forretningsplaner for et selskap i Stavanger, i rollen som strategisk rådgiver. Presentasjonen var holdt, og rapporten levert. Plutselig var jeg tilbake. Jeg ble tildelt et romslig kontor, snarere en egen fløy, og satt der mutters alene med kaffekoppen, en pc og en mobil. Det var ingen ansatte, ingen kunder, ingen boliger, ingen logo, ikke noe økonomisystem og ingen nettside. Det var i grunnen ingenting.


Det finnes mange måter å starte en forretning på. Jeg startet med å finne en kunde. Den første kunden landet vi omtrent på denne måten: «Hei, jeg tror at dere har utfordringer med å håndtere boliger til deres ansatte. Vi holder på å starte et selskap som skal hjelpe deg med det. For å få til det trenger jeg at du gir meg en leietaker. Når kommer nestemann?»


To uker etter, viste det seg. Det var ikke på langt nær nok tid til å få ferdig alt. Men vi fant i alle fall en bolig, fikk laget noen kontrakter, fant en måte å sende faktura på, og satte opp et excelark for å holde kontrollen. De første månedene vokste vi raskt, og før vi ante ordet av det håndterte vi 50 leietakere på 10 ulike lokasjoner. Vi var underbemannet, hadde ikke kontroll og måtte gjøre mye dyrbar læring underveis.


Så startet vi å bygge på vår første kundeportal, vi fikk på plass flere folk og til påsken 2018 tok det fullstendig av. Vi vokste til et tosifret antall kunder, fra 50 til 200 leietakere og fra 1 til 16 ansatte, fordelt på tre kontorer, i to land. Forretningsmodellen vår var helt unik, og traff en nerve i markedet. Vi løste et stort problem for kundene våre, og sparte de både for tid, penger og juridisk risiko.


Siden den gang har vi lært ekstremt mye. Vi har revet ned og bygget opp, testet, feilet og prøvd på ny. Vi jobber oss gjennom volatile markedssituasjoner, tenkelige og utenkelige situasjoner med leietakere, kunder og huseiere, og nå en pandemi.


I mellomtiden er selskapet blitt tre år. Vi har huset over 2500 leietakere og vi har bygget en forretningsmodell som ikke ligner på noe annet der ute. Det er fortsatt utfordringer som skal løses, men jeg er utrolig stolt over de folkene som i dag utgjør Prohousing, og alt vi har klart å løse.


Hvis vi skulle startet på ny, hva er det tre tingene jeg ville gjort annerledes?


  1. Startet å bygge i en skyløsning. Det er vel og bra å komme fort i gang. Men det kan man gjøre i et skalerbart miljø også. Verdien av å gjøre de erfaringene i en løsning som man senere kan skalere i – er ennå mer verdt.

  2. Turt å ta oss skikkelig betalt. Når du har en tjeneste som ingen andre kan levere, ta heller litt godt i, for du klarer ikke å forutsi alle kostnadene. Samtidig er det vanskelig å øke prisene når du som førstemann i et marked først har etablert ett nivå. Vi måtte gjennomføre en dobling av prisen i 2018 fordi vi ikke hadde oversikt over alle kostnader da vi startet opp.

  3. Tenkt annerledes om rekruttering fra starten av. Når du skal bygge noe helt nytt så må du ha en lærende organisasjon. Det er fristende å ansette etablert kompetanse. Det har sine fordeler, men det er ikke enkelt å bruke etablert kunnskap i en helt ny kontekst. Ansett heller smarte folk som har lyst til å lære og utvikle seg sammen med andre. Finn de som deler verdiene dine, men som kan mer enn deg. Det står og faller på et godt team!

Prohousing AS

Stavanger

Verksgata 54

4013 Stavanger

Org no: 919 678 755

Privacy Policy

Oslo
Schwensens gate 7

0170 Oslo

Torun (Poland)

Grudziadzka 110
87-100 Toruń

Mon-Fri: 8-18

+47 906 40 204

post@prohousing.no

  • Facebook
  • LinkedIn