• Eivind Austbø

Skjulte kostnader ved bolighåndtering

De fleste bedrifter som håndterer bolig for ansatte ved innleie og fremleie er ofte oppmerksom på noen åpenbare kostnader som følger med. Dette er typisk kostnader som:


  • Subsidiering av husleie på vegne av leietakere

  • Engangskostnader for tap og skade ved utflytting

  • Engangskostnader for møblering dersom man selv leier umøblert


Likevel er det flere indirekte kostnader som ofte får mindre oppmerksomhet, enten fordi det er vanskelig å holde kontroll eller fordi man egentlig ikke alltid ønsker å vite. I en hektisk hverdag hvor boligdrift er langt fra hovedoppgavene er det vel egentlig ikke så rart at noe glipper. Neste gang det blir diskutert på månedsmøtet hvor mye «disse boligene egentlig koster oss», så kan forhåpentligvis følgende være noen relevante elementer å inkludere i anslaget:


  • Tomme rom: det er lett å tenke at «vi leier et hus med fire rom til 20.000,- og fremleier hvert rom til 5.000,-, så bolig går opp i opp». Men hva med dagene, ukene, for ikke si månedene noen av rommene står ledig? Vår erfaring fra samarbeid med våre kunder er at de fleste i snitt har hatt mellom 10% og 40% av rommene stående ledig over tid.

  • Oppsigelsestid: I tillegg til tomme rom under prosjektperioden, så er det ikke uvanlig å sitte igjen med helt tomme boliger i to-tre måneder, da oppsigelsestiden ikke var det man tenkte mest på tre måneder før prosjektet plutselig ble avsluttet før tiden

  • Dårlige avtaler: HR-konsulenter som jobber med rekruttering får ikke nødvendigvis de beste avtalene i forhandlinger med utleiere, som over tid vil utgjøre store beløp

  • Variable kostnader: Har dine ansatte strøm inkludert i avtalen med deg, mens du betaler strøm etter forbruk til huseier og har en mistanke om at forbruket til dine ansatte er unødvendig høyt? Vi har hørt om mange eksempler på kombinasjonen av påskrudde varmeovner og åpne vinduer.


I tillegg er det mye indirekte kostnader man ikke finner igjen i resultatregnskapet. Likefullt, verdien av frigjort tid som øker antallet ansatte hver HR-konsulent til enhver tid kan håndtere kan neppe undervurderes.


  • Finne/forhandle bolig: Huseier 1 hadde plutselig leid ut til andre, mens huseier 2 ikke får boligen klar før en uke etter du trenger den. Når det endelig løser seg, skal kontrakter signeres og overtakelse med personlig oppmøte gjerne gjennomføres.

  • Følge opp løpende feil/vedlikehold: Mangler det plutselig kjøkkenutstyr i boligen? At HR-konsulenten da setter seg i bilen, kjøper utstyr og kjører for å levere er ofte den tilsynelatende «billigste» løsningen, men neppe et godt bidrag til verdiskapningen til selskapet.

  • Håndtering av fakturaer: En faktura for leie, en for strøm, en for internett, noen fra rørleggeren som fikset dusjen og vasken. Håndtering av faktura er en liten detalj som ofte blir en stor tidstyv.

  • Kontroll på boligene: Hvem bor hvor? Hvilke rom er ledig? Hm, når ble egentlig dette excel-arket oppdatert sist?

  • Depositum: Alternativkostnaden for å låse tre måneders husleie i depositum kan ofte bli betydelig

Listen er mye lengre, men vi stopper der for denne gang. Driver dere med innkvartering av ansatte? Isåfall, sjekk ut vår kostnadskalkulator som tar inn en del av elementene nevnt ovenfor og tallfester resultatet. Eller kontakt oss for en uforpliktende prat om hvordan du unngår alt dette ved å benytte Prohousings boligtjeneste.



Prohousing AS

Stavanger

Verksgata 54

4013 Stavanger

Org no: 919 678 755

Privacy Policy

Oslo
Schweigaards gate 34C

0191 Oslo

Torun (Poland)

Grudziadzka 110
87-100 Toruń

Mon-Fri: 8-18

+47 906 40 204

post@prohousing.no

  • Facebook
  • LinkedIn
ProHousing_ORIG_200x200.png